objekt


Det kan vara roligt att följa själva skrotandet:

prolog

  1987 Svetsar de första skrotgubbarna som PRAOelev på aktiv doroverken.

Konstutövandet är konstant, men formerna växlar. Skrot och verkstad har funnits i perioder. Andra tider har jag ägnat mig åt andra konstformer. Det var först i Israel som skrotarna verkligen kopplade greppet på mig.

  2007 Möter konstnären Israel Rabinovitz på ett kontsktimprovisations-jam utanför Jerusalem. Första gången jag kliver in i hans verkstad börjar jag gråta och vill inte gå ut igen. Han och hans familj bjuder in mig att stanna kvar och jobba där.

Jag gör min första skrotutställning handledd av Israel och även John Taylor.

  2009 Mossagården I Veberöd hade världens finaste skrotupplag i skogsbrynet.

Jag möter Enes Levic under konstrundan. Han blir förtjust i skrotarna och inviterar mig till ett konstsymposium i Makedonien. Skrotarna jag byggde finns kvar där, utanför Makedoniens Självständighetsmuseum och på ett galleri.

  2009 Jag gör en ny skrotresa till Argentina tillsammans med Mabel Bustos. Där finns mina skrotar kvar i Bahia Blanca och utanför casa de la cultura Carhué.

Endast CRAWLER följde med hem.

  2010 Skrotar i Khust, Ukraina. De fantastiska smederna i Ukraina.

Jag får underliga och motsägelsefulla svar när jag frågar om Tjernobyl.

  2011 Åker tillbaka till Ukraina. Inte för att skrota utan för att besöka Pripjat, Tjernobyl. Jag hade sedan bildvisningar/föreläsningar om detta.

Åker till Siedlice, Polen. Bygger skrotar men träffar också ukrainare som berättar fler rysliga historier om hur olyckan hanterats och påverkat befolkningen.

Åker hem. Visar mina bilder fler gånger.

  2012 Håller skrotskulpturworkshop med unga vuxna på European 2nd Chance School Youth Summit. Ungdomarna kom från Tyskland, Polen, Sverige och Danmark och det de hade gemensamt var att de inte fungerat i skolan. De samarbeten som utvecklades i den handfasta världen av skrot, svetsar och vinkelslipar var som...underverk. 


Efter workshopen påbörjade jag min lärlingsutbildning och har under året haft ynnesten att få jobba med smederna i Malmö Operas Ateljéer.